Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Bengt Magnuzon
Bild: Bengt Magnuzon

Nej till höghastighetståg

Insändarskribenten vill protestera mot den eviga frågan om höghastighetståg. Ett av argumenten är att det genererar arbetstillfällen och får fart på ekonomin. Det måste finnas minst hundra saker som är mer angelägna, skriver han.

Nu har frågan dykt upp igen. Politikerna är inte överens om dessa tågs vara eller inte var. Självklart skall vi ha järnvägar och tåg för att förflytta människor och gods i vårt land. Tåg kan utformas på olika sätt men varför måste de gå så fort?

Alla andra har ju höghastighetståg så varför skall inte vi ha det? Vi måste utvecklas och skapa en bra framtid. Det är bra för ekonomin och sysselsättningen. Dåliga argument. Kostnaden för dessa tåg har nu uppskattats till 295 miljarder. Troligen en väldigt dålig uppskattning. Mycket är ännu oförutsägbart. Långa, snåriga kostnadsberäkningar kostar också pengar.

Vi har en långt gången klimatkris på den här planeten. Politiker förhandlar och kommer med nya bud hela tiden. Nu skall nedskärningar av utsläpp reduceras till xx procent före 2030. Nya riktlinjer och tomma ord nedskrivna i ett protokoll som sätts i bokhyllorna. Ingen färdplan, inga tvingande åtgärder.

I detta sammanhang blir det då bli direkt motbjudande att höra från svenska politiker att vi skall satsa på höghastighetståg. Enorma resurser i form av metaller, betong, fossila bränslen m.m. skall satsas. Jordbruksmarker och skogsmarker skövlas och förstörs. Alla dessa resurser är ändliga inte oändliga som vi (ni) tycks tro.

Satsa i stället på det befintliga systemet, det som varit eftersatt i många år och inför ny teknik för smarta tåg. Använd vätgas för att accelerera tåget till färdhastighet. Vid sänkning av hastigheten ta till vara nedbromsningsenergin med batterier. Ett minimum av bromsar alltså. Den lagrade energin kan återföras då tåget åter startas.

Rätt utfört så blir resultatet ett minimalt slitage på räls och hjul. Vätgas kan genereras via flytande vindkraftverk enligt Flowocean-konceptet.

Jag vill ta tillfället i akt att komma med en invändning mot att etablera ett nytt köpcentrum i Spekeröd. I så fall kommer detta nya centrum att konkurrera med motsvarande centrum i centrala Stenungsund bara ett par km därifrån. Att rättfärdiga detta med att vi på så sätt skapar nya arbetstillfällen måste ju vara feltänkt. Dessa jobb flyttas bara från centrum till det eventuellt nya centrumet. Den arbetskraft som behövs för uppbyggnaden är bara temporär.

Sören J