Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tjörnbron är i dag hårt belastad av trafik från Stenungsund. En Orustbro hade fördelat trafiken från fastlandet till öarna. Bild: Robin Aron
Tjörnbron är i dag hårt belastad av trafik från Stenungsund. En Orustbro hade fördelat trafiken från fastlandet till öarna. Bild: Robin Aron

Nästa steg mot en Orustbro är taget

2028 hoppas Anders Arnell (M) kunna ta täten över den nybyggda Orustbron. En överenskommelse om en åtgärdsvalsstudie för förbindelsen mellan Orust och fastlandet är nu undertecknad med Västra Götalandsregionen och Trafikverket.
Tjörnbron är i dag hårt belastad av trafik som ska till och från Orust och Tjörn. Bild: Svante Örnberg
Tjörnbron är i dag hårt belastad av trafik som ska till och från Orust och Tjörn. Bild: Svante Örnberg

Aldrig tidigare har en bro mellan Orust och Stenungsund varit så nära. I dagarna undertecknades en åtgärdsvalsstudie med Västra Götalandsregionen och Trafikverket.

– Så som avtalet är skrivet är bron i stort sett redan byggd, säger Anders Arnell (M) ordförande i utskottet för samhällsutveckling.

Åtgärdsvalsstudien handlar om vägsträckan väg 160 - Varekil - Svanesund - E6 - Svenshögen.

LÄS MER: Har vision att Orustbron står klar om tio år

Anders Arnell, ordförande i utskottet för samhällsutveckling och Carina Johansson, sektorchef för samhällsutveckling. Bild: Privat
Anders Arnell, ordförande i utskottet för samhällsutveckling och Carina Johansson, sektorchef för samhällsutveckling. Bild: Privat

En åtgärdsvalsstudie görs tidigt i planeringen för att Trafikverket ska få en helhetsbild och hitta hållbara förslag på åtgärder.

Åtgärdsvalsstudier gäller alla trafikslag, alla typer av åtgärder och kombinationer av dessa. Val av åtgärder handlar om att lösa problem och tillgodose behov. Initiativtagare till en åtgärdsvalsstudie kan vara Trafikverket, en kommun, en region eller en annan aktör. Varje år genomförs omkring 200 åtgärdsvalsstudier, varav många små studier.

De tre STO-kommunerna Tjörn, Orust och Stenungsund gått samman och via en överenskommelse stöttat en åtgärdsvalsstudie. Kommunerna har gemensamt lämnat en garanti där de tre kommunerna delar på kostnaden för en sådan studie.

En bro till Orust skulle enligt preliminära beräkningar kosta mellan 800 och 900 miljoner att bygga.

Anders Arnell (M), ordförande i utskottet för samhällsutveckling på Orust. Bild: Erika Olofsson
Anders Arnell (M), ordförande i utskottet för samhällsutveckling på Orust. Bild: Erika Olofsson

– Den kostnaden delas mellan kommunerna, fördelningsmodellen är ännu inte klar. Pengarna kommer att lånas upp, det är fördelaktig ränta. Själva bron kommer att finansieras genom att kostnaden för driften för färjan inte längre behöver betalas.

När en bro är klar ska Trafikverket ta över skötsel och drift. Trafikverket bedömning är att finansieringen av färjans drift uppgår till 450 miljoner kronor, pengar som då läggs på bro istället för driften av en färja. Resten ska finansieras av STO kommunerna.

LÄS MER: Fyrbodal stödjer ny Orustbro: "Detta är en vändning"

Sedan några år tillbaka arbetar Orust kommun tillsammans med Stenungsund och Tjörn i Nordvästsvenska initiativet för bättre och säkrare vägar, en bro mellan Orust och fastlandet samt dubbelspår för tåget på Bohusbanan är delar i det samarbetet.

En bro från Orust till fastlandet kommer generera inflyttning till kommunen och kanske även ge en skjuts åt näringslivet. Arnell tror att området vid Prästtorp, mark som kommunen äger, kan bli en ny handelspunkt. Nya vägar behöver byggas som anslutningsvägar till bron, även befintliga vägar kommer att behöva förstärks.

– Vi behöver inte bygga några motortrafikleder från länsväg 160 i ett första skede. Ser vi att behovet av större och bättre vägar finns så får vi göra något åt det då. I första skede satsar vi på att få byggt bron och anslutningsvägar dit.

Anders Arnell är mycket positiv och tror att bron kan stå klar inom en tioårsperiod.

– Det första som sades var att bron skulle stå klar 2055, men jag menar att den kan stå klar mycket tidigare än så. När åtgärdsvalsstudien är klar om drygt ett år kan bygget sätta igång. Tjörnbron tog två år att bygga, så det går att bygga en bro snabbt. I maj 2028 tror jag att vi kan ha Broloppet över den då nybyggda bron.