Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Klas Wimmerstedt, ordförande i Käringöns Företagarförening befarar att det minskade antalet besökare kommer att orsaka stora problem för företagen på öarna och leda till ett skamfilat rykte Bild: Erika Olofsson, Privat
Klas Wimmerstedt, ordförande i Käringöns Företagarförening befarar att det minskade antalet besökare kommer att orsaka stora problem för företagen på öarna och leda till ett skamfilat rykte Bild: Erika Olofsson, Privat

Sommarens färjeturer drabbar Gullholmen och Käringön hårt

300-400 personer kan varje förmiddag missa färjan till Käringön och Gullholmen, detta efter ändringar i sommarens tidtabell. Käringöns Företagarförening befarar att det minskade antalet besökare kommer att orsaka stora problem för företagen på öarna och leda till ett skamfilat rykte.

Under flera år har färjan Strömstierna kört från Tuvesvik till Käringön medan färjan Strömcrona främst trafikerat Tuvesvik och Gullholmen. På Strömstierna finns plats för strax under 200 passagerare per tur. I Coronatider är andelen passagerare begränsat, endast två tredjedelar av platserna får användas för att skapa avstånd mellan de åkande.

När nu Västtrafik presenterar sommarens turlista står det klart att direktlinjerna dras in. Samtliga färjor kommer att gå från Tuvesvik men tar vägen om Gullholmen där det görs ett eller två stopp innan färden går vidare till Käringön.

– Det innebär att alla som ska åka till Käringön eller Gullholmen måste få plats på samma färja. Säg att Coronarestriktionerna är kvar i sommar, då är det endast 140 passagerare per färja. Hälften går av på Gullholmen så då får färjan gå med ett 70-tal passagerare till Käringön jämfört med tidigare 200.

Det säger Klas Wimmerstedt, ordförande i Käringöns Företagarförening. Han driver flera verksamheter på Käringön, bland annat Lotshotellet och Creperiet. Inför sommaren kommer han att hämta gästerna till Lotshotellet med hotellets taxibåt, för att säkerställa att de kommer till ön och även köra taxiturer med fasta avgångar. Detta är dock inte lösningen på sommarens turproblematik, menar han.

– Även om det gynnar mitt företagande med taxibåt, så är antalet gäster jag kan ta med en droppe i havet. Jag kan aldrig få plats med den mängd passagerare som kommer att stå kvar på Tuvesvik då de inte fått plats på färjan. Människor kommer att bli strandsatta, det kommer bli kaos på Tuvesvik då familjer som planerat en dagsutflykt till öarna inte kommer med.

Han befarar att de tre förmiddagsturerna Västtrafik planerat från Tuvesvik inte kommer att räcka till. Nästan två tredjedelar av passagerarna riskerar att inte få plats, säger han.

– Det kommer leda till att Käringön och Gullholmen framförallt får dåligt rykte och det kommer även bli kännbart för alla företagare. Alla restauranger, caféer, butiker och kiosker som är beroende av dagsgäster kommer att märka av att det är färre människor på öarna.

Strömstierna, färjan till Käringön Bild: Erika Olofsson
Strömstierna, färjan till Käringön Bild: Erika Olofsson

Förändringen av tidtabellen kommer märkbart att försämra för företagen på öarna som är beroende av sommarsäsongen, menar han. Ett möte planeras med Orust kommun för att diskutera problemet Han har även varit i kontakt med Käringötrafiken som i sin tur bollar frågan vidare till Västtrafik.

– Vi är flera Käringöbor som skickat in skrivelser till Västtrafik men de svar som kommer är bara nonsens. I svaren uppmanas vi att ta nästa färja om det blir fullt, men det är inte så lätt då färjorna går så sällan.

Klas Wimmerstedt ser även ett problem på avgångarna från Käringön på eftermiddagarna.

– Många vill resa hem på eftermiddagarna och tidiga kvällar. Färjan kommer då att bli fylld på Käringön. Ska den då enbart köra förbi Gullholmen där resenärerna får stå kvar på bryggan?

Klas Wimmerstedt har själv skickat in frågor till Västtrafik där han vill få svar på hur processen med att ta fram en ny tidtabell går till, han vill även få reda på hur stor budgeten är för färjan och om budgeten och förutsättningarna ändrats under de senaste åren för att förstå vad som ligger bakom förändringen.

Läs Västtrafiks svar nedan:

– Turtätheten i sig är inget problem utan det handlar om att se till att använda den kapacitet som redan finns i form av färjor så att alla som vill resa också får plats under ett par korta sommarmånader. Den här tokiga tidtabellen kan leda till att 300-400 personer varje dag under högsäsong inte kan åka ut till öarna på grund av platsbrist på färjorna. Det blir ett enormt ekonomiskt avbräck för alla småföretagare under en sommarsäsong.

Göran Bengtsson, ordförande för Gullholmens Samfällighet, håller med Klas Wimmerstedt i att det kommer att bli försämringar för både boende och besökare till de båda öarna.

Göran Bengtsson, ordförande i samfällighetsföreningen på Gullholmen. Bild: Erika Olofsson
Göran Bengtsson, ordförande i samfällighetsföreningen på Gullholmen. Bild: Erika Olofsson

– Vi har varit med om en lång resa med successiva neddragningar, så detta var tyvärr inte helt oväntat.

Göran Bengtsson lyfter problemet med sena turer till ön. Under högsommaren kommer dagens första tur så sent som 11.35 till ön.

– Det mest bekymmersamma är ändå att antalet turer till hamnen dras ned från 12 till fem per dag. Det kommer att bli stora bekymmer vid högtrafiktid, det blir trångt på bryggan och troligen även mycket svårt för Gullholmeresenärerna att få plats på färjan från Käringön.