Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/8

Stella – skolhund med nos för ett lustfyllt lärande

Tillsammans räknar de till åtta. Åtta godisar som är gömda och lika många godisar ska Stella äta upp. Stella är skolhund och en av sakerna hon är riktigt bra på är att hjälpa eleverna att räkna.

De möts utanför skolbyggnaden. Axel Tellbjer som är elev vid Henåns skola kommer med taxi, skuttar ur bilen och springer fram till dagens bästa möte, det med skolhunden Stella. Tillsammans med läraren Linda Andersson tar de en kort promenad på skolgården då Axel vill välja ut en riktigt fin pinne till Stella. Pinnen får dock stanna på utsidan, för i dag har Linda tänkt att Axel och Stella ska träna på att räkna tillsammans. Axel ha bråttom upp för trappan till rummet där han och Stella brukar träffas.

Lite respekt har Axel för den lurviga Stella. När hon vill nosa lite mer ingående på honom backar han. Linda är då snabbt framme och avleder både hund och elev.

– I dag ska vi se om Stella kan räkna. Kan du gömma åtta godisar så får Stella leta upp dem, frågar Linda och med en gång är isen bruten.

Axel räknar noga godisarna, gömmer dem för Stella och under tiden hon letar så räknar han högt hur många hon lyckas hitta. Lika stort engagemang har Axel då Stella ska välja ett kort med en siffra på. Linda lägger ut korten på golvet och Stella väljer genom att trampa på ett kort. Stella väljer nummer sex, så det gäller för Axel att tala om för Stella vilka siffror som ligger intill. Han lyckas så klart och får ge Stella en ny godbit för att hon var så duktig och hittade rätt kort.

Träffen med Stella gick fort, alldeles för fort enligt Axel. Innan han lämnar rummet vänder han sig om i dörrhålet.

– När får jag träffa Stella igen?

Stella är nu lite trött och får vila i sin fåtölj i väntan på nästa uppdrag. Hon har lärt sig vikten av att vila, för att få snabb återhämtning.

– Stella är min första hund, hon är en pudelblandning på lite drygt två år. Jag hade ingen tanke på att utbilda henne till skolhund när vi skaffade henne, utan hon skulle bli en familjehund. Sedan stötte jag på en artikel om läshundar i Stockholm, blev intresserad och letade vidare efter information. Jag hittade en ny utbildning via Yrkeshögskolan, Svenska Terapihundskolan, och dit anmälde jag oss, säger Linda Andersson.

Linda är lärare för årskurserna 1-7 och undervisar engelska i Henåns skola för elever på mellanstadiet. Hon lyfte idén med skolhund hos rektorerna vid skolan och fick direkt stöttning. Utbildningen som Linda och Stella just nu går kostar skolan inget, samtidigt som Stella får den praktik hon behöver för att få den officiella beteckningen skolhund. Om sju månader är de klara, då kan Stella byta täcket där det i dag står ”under utbildning” till ”skolhund”

– Stella är i tjänst två dagar i veckan och är schemalagd så hon får paus mellan eleverna. Hon arbetar enskilt med eleverna, eller tillsammans med dem i små grupper. Det är viktigt att skydda hundarna så de inte jobbar för mycket, även en hund kan bli utbränd.

I dag arbetar Stella och Linda främst med elever från särskolan. Stella finns där som en social dörröppnare, hon kan göra att arbetsuppgifterna eleverna får, känns roligare.

– Elever kan exempelvis läsa för Stella. Det finns forskning som visar att när en människa klappar en hund så utsöndras oxytocin, som är ett må-bra-hormon. Det ger en lugnande effekt och kan bidra till att eleven känner sig trygg.

Tillsammans med Stella känner sig eleverna utvalda och sedda.

– Stella dömer ingen för att de inte kan räkna eller läsa, hon ställer inga krav, det gör att elever känner sig mer avslappnad inför svårigheter.

Linda är lärare för årskurserna 1-7 och undervisar engelska i Henåns skola för elever på mellanstadiet. Tillsammans med pudelblandrasen Stella går hon en yrkesutbildning till skolhundsförare. Bild: Erika Olofsson
Linda är lärare för årskurserna 1-7 och undervisar engelska i Henåns skola för elever på mellanstadiet. Tillsammans med pudelblandrasen Stella går hon en yrkesutbildning till skolhundsförare. Bild: Erika Olofsson

Det är helt frivilligt att arbeta tillsammans med Stella. Erfarenhet visar att mötet faktiskt kan hjälpa till att minska hundrädsla. Eleverna bestämmer själv hur de vill förhålla sig till hunden. En del vill i stort sett ha henne i knäet medan andra vill ha henne på lite avstånd. Barn som inte tycker om att gå ut på rasterna, kan få följa med Stella och Linda ut på må bra-promenader.

– Reaktionerna på att vi jobbar med en skolhund har varit övervägande positiva. Stella är känd på skolan och många barn vill hälsa och blir glada så snart vi kommer ut på skolgården. Jag har skickat ut en enkät till skolans samtliga familjer och fått så många svar. Någon enstaka har meddelat att de är rädda för allergi, men överlag är alla positiva.

Inför ett arbetspass badar Linda sin hund i ett speciellt schampo för att minska mängden allergen. Stella fäller inte heller sin päls men måste regelbundet trimmas.

Till jul är Stella färdigutbildad och efter ett examensprov kan hon anställdas som skolhund.

– Skolledningen här är mycket positiva till Stella, min förhoppning är att kunna utveckla min lärartjänst här så jag kan fortsätta arbeta med Stella på skolan för jag ser hur mycket gott det för med sig.