Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Enligt Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt på Västtrafik, har de ändrade turerna för linje 381 och 382 från Tuvesvik att göra med ombyggnationen av hållplatsen Piren på Gullholmen.  Bild: Erika Olofsson, pressbild
Enligt Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt på Västtrafik, har de ändrade turerna för linje 381 och 382 från Tuvesvik att göra med ombyggnationen av hållplatsen Piren på Gullholmen. Bild: Erika Olofsson, pressbild

Västtrafik ska stärka upp färjetrafiken under storhelger

Det finns inte ekonomi att köra två färjor, det slår Västtrafik fast. När Gullholmen Piren tas i bruk slås linje 382 åter samman med linje 381 som det var tidigare.

Enligt Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt på Västtrafik, har de ändrade turerna för linje 381 och 382 från Tuvesvik att göra med ombyggnationen av hållplatsen Piren på Gullholmen.

– Den nygamla bryggan vid Piren har inte trafikerats på flera år med anledning av dåligt skick och renovering, vilket har medfört att vi endast haft möjlighet att angöra Gullholmen via bryggan Gullholmen Hamnen. Under de senaste åren har därför den mindre färjan delvis fått heta linje 382 och planerats för resor endast mellan Tuvesvik och Gullholmen när den inte använts för trafikering av Käringön.

Stark kritik mot ändrade turer, läs nedan

När Gullholmen Piren tas i bruk slås linje 382 åter samman med linje 381. Under arbetet med Piren har en större färja kört sträckan mellan Tuvesvik och Käringön. Färjan hade dock svårt att angöra Gullholmen Hamnen. Därmed har en mindre färja behövt användas till trafiken mellan Tuvesvik och Gullholmen Hamnen.

– Denna lösning är inte ekonomisk hållbar att fortsätta med vid Pirens öppnande. Vi har därför tagit fram en tidtabell för att tillgodose resandebehovet på linjesträckningen i sin helhet. Promenadavståndet mellan Gullholmen Piren och Gullholmen Hamnen är cirka 550 meter.

Johanna Eriksson Eknander tror på den här lösningen och påpekar att det ligger en gedigen planering bakom trafikupplägget.

– Vi förståelse för att alla inte är nöjda med den nya tidtabellen. Helst skulle vi vilja möta alla önskemål men det är viktigt att vår gemensamma kollektivtrafik är ekonomiskt och miljömässigt hållbar och att våra resurser gör så stor nytta som möjligt.

Johanna Eriksson Eknander påpekar att förändringen innebär en förbättring för många resenärer då de nu kan resa till både Gullholmen och Käringön på samma resa vilket är mycket positivt. Det innebär också att det går att resa till Gullholmen vid varje avgång färjan gör från Tuvesvik.

Om det blir trängsel på kaj, kommer det då att sättas in extrabåtar eller hänvisar ni passagerare att ta en senare tur?

– Tidtabellen är anpassad till hur resandemönstret har sett ut historiskt för att möta resandebehovet. Det svåra med båttrafik är att resandet är så beroende av vädret. Är det fint väder reser ofta väldigt många och är det sämre minskar resandet. Vi försöker att stärka upp under exempelvis storhelger då vi kan förutse att fler kommer att resa och vi kommer att följa resandet under sommaren.

Att minska på trängseln på färjorna är viktigt menar affärschefen.

– Vi fortsätter att uppmana resenärer att inte göra onödiga resor och hålla avstånd till andra resenärer när man måste resa. Vi kommer att ha värdar ute i trafiken under sommaren för att hjälpa resenärer att hålla avstånd. De kommer att fokusera på ställen där många reser, till exempel färjelägen.