Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det finns 59 registrerade a-traktorer i Stenungsund, 38 på Tjörn och 82 på Orust. Vi har träffat några av förarna som önskar mer förståelse för deras intresse från sin omgivning. Foto: Annika Sahlin Ottosson
Det finns 59 registrerade a-traktorer i Stenungsund, 38 på Tjörn och 82 på Orust. Vi har träffat några av förarna som önskar mer förståelse för deras intresse från sin omgivning. Foto: Annika Sahlin Ottosson

A-traktorförare vill se schysstare medtrafikanter

Inom loppet av två månader stoppades Elton Karlman sju gånger för kontroll av hans A-traktor. Det känns omotiverat ofta menar han och kompisarna som efterfrågar en större förståelse för deras kärlek till att köra fordonen de har valt.

I ett Facebookinlägg tar en pappa upp det bisarra i att 16-årige sonen stoppats av polis sju gånger på kort tid. Som reporter reagerar jag direkt: Det är fler gånger än jag själv stoppats under mina 35 år som bilförare. Kan det verkligen stämma?

Pappan som själv är yrkeschaufför sedan många år tillbaka bekräftar att det är så och sonen, 16-årige Elton Karlman från Stenungsund, får här tillsammans med sina kompisar berätta om sin syn på livet som a-traktorförare.

I perioder klagas det mycket på ungdomar som kör fordonen och så har det gjorts extra mycket sedan sommaren 2020. Det kan handla om situationer när de träffas, spelar musik med tung bas, sladdar runt på parkeringar eller om fordon som körs långt över tillåten hastighet enligt polisen i Stenungsund.

Vi möts i pappans garage där gänget brukar hänga och greja med sina fordon.

Ungdomarna beskriver sin vardag i de ombyggda bilarna som inte helt bekymmerslös. Dels får de räkna med täta poliskontroller och flygande besiktningar, som i Elton Karlmans fall vid sju tillfällen på två månader och sedan ytterligare två gånger. De är positiva till kontroller men ifrågasätter att de sker så ofta.

Elton Karlman, 16 år gillar att köra sin Nissan Navara så mycket det går. Då kan han lyssna på musik och hänga med kompisen Petter Hagberg. Bild: Annika Sahlin
Elton Karlman, 16 år gillar att köra sin Nissan Navara så mycket det går. Då kan han lyssna på musik och hänga med kompisen Petter Hagberg. Bild: Annika Sahlin

– Jag tog mitt körkort i april förra året och jag kör en reggad A-traktor. Eftersom de har stoppat mig så många gånger borde de vid det här laget veta att min traktor är laglig, säger Elton Karlman.

En orsak till det kan vara att det är olika poliser som tjänstgör.

– När vi stannar dem kan det vara frågan om kontroll av att fordonen är beskaffade som de ska vara. Det finns ett antal a-traktorer som egentligen är bilar. Ungdomarna upplever säkert att de blir stoppade ofta, och det låter mycket med sju gånger på så kort tid, men det kan vara att det är olika poliser som jobbar olika tillfällen, säger Kjell Olsson, lokalpolisområdeschef på polisen Södra Fyrbodal.

I garaget vittnar Elton också om en händelse han beskriver som rätt obehaglig.

– Jag var ensam här en kväll och när jag stängt och låst grinden kom två polispatruller och sen en piketbuss. De var sju poliser som kom ut och pratade med mig och det kändes väl inte helt bra. Jag förstod inte varför de var tvungna att vara så många, jag hade ju inte gjort något fel.

De andra ungdomarna håller med om att polisen lägger omotiverat mycket fokus på dem.

– Polisen är jättebra och de ska finnas i samhället, men man undrar varför de kollar oss så mycket, säger Petter Hagberg, 15 år.

– Det är så många som kör A-traktorer som beter sig så dåligt. De får oss alla att framstå som dåliga och då drar människor oss över en kam och tror att alla missköter sig, säger Elton Karlman.

”Man undrar varför polisen kollar oss så mycket”, säger Petter Hagberg (på bild i varseljacka). Foto: Annika Sahlin Ottosson
”Man undrar varför polisen kollar oss så mycket”, säger Petter Hagberg (på bild i varseljacka). Foto: Annika Sahlin Ottosson

– Jag fattar inte varför de ska lägga så mycket fokus på oss. Det kanske är för att de vill få bra siffror för avklarade brott, säger Casper Brofors, 15 år, som för tillfället inte har någon a-traktor.

– Alla får lida för att vissa inte kan sköta sig, säger Robin Svensson, 16 år.

Polisen i regionen har också lagt en del av sitt fokus just på A-traktorerna och deras förare senaste tiden då många hört av sig med klagomål.

Läs mer: Klagomål bakom ökad kontroll av a-traktorer

Förutom polisens ökade tillsyn så möter de unga förarna också dagligen medtrafikanters beteenden. De har blivit vana vid arga vuxna som ibland till och med stannar dem för att ge en uppläxning.

– Det är bedrövligt, mycket dåliga omkörningar, fingrar i luften och folk som skriker åt en, säger Isak Asplund, 17 år.

16-årige Robin Svensson älskar att köra sin a-traktor och lägger många timmar på vägarna i sin ombyggda Volvo, här tillsammans med kompisen Casper Brofors. Foto: Annika Sahlin Ottosson Bild: Annika Sahlin
16-årige Robin Svensson älskar att köra sin a-traktor och lägger många timmar på vägarna i sin ombyggda Volvo, här tillsammans med kompisen Casper Brofors. Foto: Annika Sahlin Ottosson Bild: Annika Sahlin

– Ibland när man stannar finns det folk som kör in framför och stannar och börjar skälla på en, säger Petter Hagberg.

– Det hände oss två när vi var på väg till Uddevalla. Vi låg i en tunnel och det var en gubbe som låg tre bilar bakom oss. Han låg på tutan och helljusade trots att han precis kört ifatt oss och det var så få efter oss, berättar Elton.

– Han var så förbannad. Det finns regler att vi ska stanna om det är långa köer bakom. Vi stannar ju så fort vi kan och gör vi inte det kommer alla att klanka ned på oss, säger Petter.

– Om det ligger tre bilar bakom och det är en raka är det lätt för dem att köra om. Är det så få bilar struntar jag i att köra åt sidan, men är det många så flyttar jag mig, säger Elton Karlman.

– Ett problem är också bussar som ska köra om, det tror att de ska hinna men så prejar de nästa av en av vägen, säger Isak Asplund.

Elton tycker att Transportstyrelsen borde se över regelverket då så kallade mopedbilar, traktor b, får köras i 45 km/h.

– Säg att man är 16 och har haft sitt moppekort i ett år, då borde man kunna få ta ett utökat körkort så att vi med a-traktor också kan köra i samma hastighet som moppebilarna och då störa trafiken mindre.

Polisen uppmanar ungdomar att anmäla förare som hotar eller skapar farliga situationer. Ett sätt kan vara att filma händelserna.

– Jag har faktiskt en video när jag blir omkörd som du kan få se. Här ser du i backspegeln en lastbil som ligger mitt i vägen och håller på och hetsar. Han helljusar mig, slänger sig på tutan och kör om mitt i tunneln med en hyfsat stor lastbil, säger Petter.

– Jag har varit med om något ganska grovt som jag polisanmälde. Jag åkte på Ödsmålsrakan och min kompis låg bakom på moppe. Jag mötte Isak i sin a-traktor och blinkade med helljuset för att hälsa. Sen ser jag att han som låg bakom Isak tvärvänder och kör efter mig. Han kör in framför mig och stannar mig. Han hade flera ringar på sig och börjar banka på taket till min bil så det blev massa repor, säger Robin Svensson.

Elton Karlman i sin Nissan Navara. Foto: Annika Sahlin Ottosson Bild: Annika Sahlin
Elton Karlman i sin Nissan Navara. Foto: Annika Sahlin Ottosson Bild: Annika Sahlin

– De kör efter och stannar oss för de vill göra oss rädda. Om de är schyssta så släpper vi förbi och det känns bra när folk vinkar och tackar. Men när man släpper förbi och de börjar peka finger och skrika eller följa efter oss, då blir man inte så sugen på att stanna nästa gång, säger Petter Hagberg.

FAKTA: Regler A-traktor

• Den som äger en A-traktor och står registrerad på den ansvarar för att fordonet är i föreskrivet skick och på vilket sätt fordonet brukas.

• Många av A-traktorerna står skriven på den ena föräldern men brukas av en son eller dotter i familjen. Den som för fram fordonet måste inneha ett mopedkörkort, AM-körkort, och vara minst 15 år.

• En A-traktor får högst föras fram i 30 km/h och om hastigheten överstiger den tillåtna är det personen som står som ägare av fordonet som blir misstänkt för tillåtande av olovlig körning. Framförs en A-traktor vars konstruktiva hastighet är ändrad och föraren endast har AM- behörighet så kan denne bli misstänkt för olovlig körning.

• Föraren riskerar att dömas för olovlig körning med böter och spärrtid på körkortet samt indraget körkortstillstånd. Vid misstanke om brott så kan även en A-traktor tas i beslag för vidare utredning.

FAKTA: Antal a-traktorer i trafik

Stenungsund 59

Tjörn 38

Orust 82

(Var av EPA enbart 1 per respektive kommun)

Västra Götaland 3 187

Sverige 21 320

Antal mopedbilar

Stenungsund 74

Tjörn 62

Orust 34

Västra Götaland 1 803

Sverige 12 348

Annika Sahlin Ottosson

[email protected]