Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Camping ska få ett lyft – surfingvik ska locka nya gäster

Företagaren Caroline Granlund fick ett samtal från ägarna av Tollenäs camping. De undrade om hon kunde tänka sig att utveckla anläggningen. Efter två dagars betänketid sade hon ja och nu är det full fart framåt för att hinna klart inför säsongsstart.

Tollnäs camping, på senare tid Stenungsunds camping, byter skepnad och moderniseras. Och arbetet är i full gång för att hinnas med till nystarten. Stenungsundsbon och egenföretagaren Caroline Granlund har tagit på sig att utveckla anläggningen.

– Ägarna till campingen ringde mig i mars och frågade om jag ville göra det här. Jag tog två dagar på mig att tänka igenom det innan jag sade ja. Nu börjar vi verkligen en ny resa för campingen, berättar hon.

Fastigheten som har tjänat som både barnkoloni och vandrarhem ska nu bli ett bed and breakfast och här satsas också på ny restaurang och regelbundna arrangemang av olika slag.

– Här ska bli restaurang med cirka 65 platser. Vi kommer också ha uteservering så där ska också byggas om med staket och göras fint med belysning.

I lokalen råder ett slags ordnat kaos just nu enligt Granlund. Vandrahemsrummen är under ommålning och ny inredning ska på plats.

– Jag räknar med att renoveringen av rummen kan bli klart i nästa vecka, berättar Caroline Granlund när hon visar runt i huset.

Anläggningen har 15 rum för uthyrning. Det lilla köket som tillhört vandrarhemmet för gästernas självhushållning stängs igen för besökare tills vidare.

– Vi kommer använda det som ett personalutrymme så länge.

Ägarna lägger omkring 1,5 miljon kronor på upprustningen.

– Nästa år satsar vi på att fixa till själva campingdelen bland annat med ett nytt servicehus.

Den del av huset som ska bli restaurang gapar just nu tom, så när som på ett bord och några korgstolar.

– Vi har rivit ut allt, det var så mycket grejer här, men det kommer helt ny inredning snart. Jag samarbetar med en inredare som har butik i Kungälv. Köket har vi byggt om helt och som du ser är det ny utrustning på väg in.

På utsidan rullar en lastbil in med leverans av nya köksmaskiner. I huset arbetas för fullt för att få allt i ordning till säsongsstart vid midsommar. Anläggningen kommer också att byta namn.

– Det är mycket att tänka på som ska göras innan vi drar igång. Vi byter namn till Surfingviken och vi har bland annat tagit fram en ny grafisk profil, så alla skyltar du ser i området ska bytas ut. Jag har fått helt fria tyglar av ägarna att utveckla anläggningen.

Caroline Granlund planerar också för en rad olika evenemang i sommar.

– Jag har redan klart med Musselbaren och Pinchos att de ska komma hit med sina foodtrucks i sommar. Vi ska ha vinprovning och vi kommer också ha yogapass. I mitt företag jobbar jag ju med utomhusupplevelser så det kommer bli fokus här också med bland annat vandringspaket och uthyrning av SUP-brädor och kajaker.

För en tid sedan delade hon information på sociala medier om att hon ska vidareutveckla campingen. Responsen blev stor.

– Jag blev helt överväldigad av den fina respons jag fick. Det är också meningen att den här platsen ska vara ett skönt häng för lokalbefolkningen. Min dröm har alltid varit att få utveckla turismen i Stenungsund. Jag vill göra det här i samverkan och samarbete med andra lokala företagare. Gör vi det här rätt kan vi lyfta Stenungsund som turistort.

Barnkolonin som blev camping

  • Anläggningen på Tollenäsudden uppfördes 1936 av Jörlanda Dispensär till en kostnad av 18 000 kronor. Finansieringen kom från de elva kommuner som tillhörde Jörlanda Dispensär, men även med medel från Allmänna arvsfonden.
  • Tollenäs barnkoloni drevs från 1952 av Sundbybergs stad.
  • Den användes som barnkoloni fram till 1972 och var då anpassad till att ta emot 32 barn under sex veckor.
  • 1983 i juni öppnar Stenungsundsprofilen Bengt Johansson upp portarna till Tollenäs camping. Han var aktiv inom idrottsrörelsen i Stenungsunds kommun där han bland annat drev idrottsskolan.
  • 2008 tas campingen över av företagarna Anders Jönsson och Magnus Kinnmark, Tollenäs Group.

FAKTA: Bohusläns museum