Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Korsningen vid Strandnorum är olycksdrabbad, men kommunen kan inte göra något eftersom det är Trafikverkets väg. Bild: Louise Jungmalm
Korsningen vid Strandnorum är olycksdrabbad, men kommunen kan inte göra något eftersom det är Trafikverkets väg. Bild: Louise Jungmalm

Kommunen om trafikläget: ”Vi kan inte bygga om vägen”

Kommunen känner till trafiksituationen på väg 160, men kan inte göra något åt den. Däremot tittar man på flera framtida lösningar på andra håll, menar samhällsbyggnadschefen Daniel Jerling.

Efter att en person omkommit i en trafikolycka i korsningen vid Strandnorum har grannarna rutit ifrån. I flera år har de försökt prata med kommunen om trafiksituationen och att in- och utfarten inte är säker.

De upplever inte att de fått gehör, utan att ingen lyssnar på dem.

Daniel Jerling är sektorschef för samhällsbyggnad i Stenungsund, och säger att även kommunen har försökt få till en förändring. Men de kan inte göra något åt korsningen eftersom att det inte är deras.

– Vi känner till att det är bekymmersamt, det är inget vi är omedvetna om, men vi kan inte bygga om vägen för det är Trafikverkets väg.

Vägen är inte anpassad

Även Trafikverket är medvetna om problemen, menar Daniel Jerling, eftersom kommunen flera gånger fört fram en önskan om förändring till dem. Flera åtgärdsstudier har gjorts, inte bara gällande korsningen vid Strandnorum, utan längs hela väg 160.

LÄS MER: Grannarna i Strandnorum har fått nog: ”Det kunde varit jag”

Ett av de stora problemen är enligt kommunen att vägen inte är fullt anpassad för hur mycket trafik som faktiskt kör på den.

– Det är inte bara en säkerhetsfråga, det är en kapacitetsfråga. Att det blir köer gör såklart att risken för olyckor ökar. Och det hänger ihop med kapacitetsproblem på hela väg 160, vilket Stenungsunds kommun uppmärksammat tillsammans med Tjörn och Orust.

Trafikverket väntar ut polisen

Han säger att Trafikverket tagit fram en åtgärdsvalstudie, och att det bland annat varit prat om ett förlängt körfält för vänstersväng. Än så länge har kommunen dock inte varit nöjd med vad Trafikverket tagit fram.

– Vi förväntar oss att Trafikverket tar ett omtag på det här och gör det på ett annat sätt, säger Daniel Jerling.

LÄS MER: Polisen ska återskapa dödsolyckan: ”Behöver få hela bilden”

Trafikverket hänvisar till att många har semester, och har inte kunnat kommentera huruvida åtgärdsvalstudien tar upp korsningen och eventuella åtgärder på den. Nu, efter olyckan, gör man dock en utredning.

”Kan komma fram nya fakta”

Den beräknas ta några månader, och först måste man vänta in polisens arbete och analyser, eftersom de är underlag i Trafikverkets olycksutredning.

– Beroende på hur polisen agerar i sina delar kring detta sätter vi oss också och tittar på om det finns anledning att göra något åt trafikmiljön och vägmiljön, säger Bengt Rydhed, ställföreträdande regionaldirektör på Trafikverket.

Men boende har ju klagat länge, och även kommunen har lyft fram problem här?

– Vi gjorde en studie redan 2013 och efter det har man åtminstone gjort vissa åtgärder, nu är det bättre uppmålat vid väjningslinjer och övergångsställe. Nu är nästa steg, och det som egentligen är det viktigaste, att vi gör en djupstudie här. Då kan det komma fram nya fakta, säger säger Bengt Rydhed.