Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Olof Lundberg, kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund. Bild: Annika Sahlin
Olof Lundberg, kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund. Bild: Annika Sahlin

Rekordsiffror för Stenungsunds företagsklimat

Stenungsund har klättrat mest av alla kommuner i regionen när SKR presenterar sin mätning av företagsklimatet – till en tredjeplats.

För sjunde året i rad har SKR, Sveriges kommuner och regioner, gjort en så kallad insiktsmätning av företagsklimatet. Trots coronapandemin har det skett en förbättring i hela Göteborgsregionen, men den största förbättringsresan har Stenungsunds kommun gjort.

Sedan förra mätning är Stenungsund den kommun som klättrat mest och man ligger nu på en tredjeplats.

– Det känns så klart väldigt roligt och givande att få ett sådant här resultat. Vi har arbetat strategiskt och fokuserat med att förbättra arbetet mot näringslivet under flera år och nu ser vi resultatet av det arbetet, säger Olof Lundberg, kommunstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande.

Placeringen görs efter ett NKI, nöjd kund-index, och med ett NKI på 74 innebär det att Stenungsund klättrat hela nio enheter. Det är rekordsiffror, enligt pressmeddelandet.

Enligt Olof Lundberg beror de goda resultaten på att man sett tillbaka och lyssnat på företagarna.

– Vi har tagit lärdomar utifrån vad som inte har fungerat tidigare och vi har tagit hjälp och lyssnat till företagarna i kommunen om deras förutsättningar och vad som är viktigt i kontakten med kommunen. Sist men inte minst så har hela förvaltningen pratat om vikten av att ha ett bra och fungerade näringsliv i kommunen.

Göteborgsregionens totala NKI hämnar på 72, vilket är strax under Stenungsunds. Totalt nio av regionens 13 kommuner har nu ett NKI på 70 eller högre, vilket är gränsen för ett högt NKI. Ambitionen är att alla kommuner inom regionen ska nå dit.

Insikt 2020

  • Insikt 2020 är den sjunde undersökningen som Sveriges kommuner och regioner, SKR, genomfört över hela landet tillsammans med Business Region Göteborg och Stockholm Business Alliance. Syftet är att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.
  • Insikt mäter den kommunala servicen inom sex serviceområden – information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
  • Mätningen är ett viktigt redskap i arbetet med att förbättra servicen och därmed gagna företagsklimatet.
  • I den nya mätningen har 2 420 företag i Göteborgsregionen gett sina synpunkter på servicen.