Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Rusning efter pooler och spabad

Försäljningen av spabad och pooler har ökat markant senaste fem åren. Pandemin har skapat ännu större efterfrågan och väntetiden på ett bad kan vara så lång som ett halvår. Jörlandabon Mikael Gillenäng har varit i branschen i 35 år och säljer baden i rasande takt.

Vatten har fått en betydande del i företagaren Mikael Gillenängs liv. Allt började när han som utbytesstudent i Kanada 1980 fick en idé som visade sig vara framgångsrik.

– I den lilla hålan där jag var i Kanada började man att sälja vattensängar, så när jag kom hem började jag importera vattensängar. I mitten på 1980-talet var det en jätteboom, då var vi nog sju butiker i Göteborg som sålde vattensängar. Sedan kom krisen på 90-talet och då försvann i princip alla butikerna och jag köpte in flera konkursbon.

Han började då komplettera med inomhusbadkar med massagestrålar.

– Det var ju lite samma folk med ryggproblem som köpte sängarna och sedan ville ha massagebadkar. Vi började tillverka hörnbadkar och det blev en stor grej. I samband med det började folk också åka till spaanläggningar och fick upp ögonen för massagebad som var väldigt unikt på den tiden.

När företaget var som störst drevs butiker i Stockholm, Helsingborg och Göteborg med tillverkning av bad.

– Vi hade stor produktion här i Göteborg och gjorde mängder av massagebadkar. Ganska tidigt, redan 1989, började jag också ta in spabad från USA. Jag var helt klart först med att sälja spabad för utomhusbruk här, men då sålde vi kanske bara ett eller två om året.

Mikael Gillenäng uppskattar att spabadet fick en riktig boom runt millennieskiftet.

– Startskottet för spabadet var absolut den vedeldade tunnan, men de var ju inte så fräscha när man badat i samma vatten ett par gånger. Det var också svårt att få rätt temperatur på badet som ibland kunde uppnå kannibalgrader om man lade i en vedklamp för mycket.

För 15 år sedan slutade företaget med storproduktion av bad. Man bygger fortfarande spabad, men på beställning från kund.

Företaget flyttade han för 1,5 år sedan från Tagenevägen på Hisingen till familjehemmet i Jörlanda.

– Detta är min mammas föräldrahem. Jag har drivit företaget i Göteborg i över 30 år och funderade på vad jag skulle göra nu när man nästan är pensionär. Vi bestämde oss för att se om det går att driva verksamheten med en sådan här produkt i den här regionen och det har gått jättebra.

I den nybyggda lokalen som rymmer verkstad, kontor, lager och butik står en mängd färdiga kar, och nya formar som ska utrustas med reningsverk, ljus och jetstrålar anpassat efter kundens behov.

– Man kan bygga sitt spabad i datorn precis som man bygger sin bil. Att köpa spa är också lite som att köpa en bil. Man väljer först ett sorts bad och sedan vill man uppgradera det, säger Mikael Gillenäng.

Avsikten var att i samband med flytten fokusera på företagsmarknaden, men de planerna kullkastades av coronautbrottet.

– Vi gör bad till en del offentliga anläggningar som hotell och campingar. I samband med att vi flyttade hit i mars förra året tänkte vi satsa på det, men i och med pandemin så slutade företagen med sådana investeringar, istället blev det ett jättetryck från privatkunder.

Företaget omsätter 10-12 miljoner och Mikael Gillenäng uppskattar att de säljer 100-150 spabad årligen.

– Trenden nu är att köpa swim-spa, det är väldigt populärt. Vi säljer också mycket kar i stål som kunden själv kan bestämma var och om det ska vara massagestrålar i. De baden är större och kan också användas som en pool vilket inte minst är uppskattat bland barnfamiljer.