Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Föräldrarådet i Skärhamn riktar skarp kritik mot att ämneslärare kan införas redan från lågstadiet. Bild: Stefan Bennhage
Föräldrarådet i Skärhamn riktar skarp kritik mot att ämneslärare kan införas redan från lågstadiet. Bild: Stefan Bennhage

Föräldrakritik mot fler lärare i klasserna

Föräldrarådet i Skärhamn riktar skarp kritik mot en väntad omorganisation av Skärhamns skola där ämneslärare kan införas redan från lågstadiet. Enligt kommunen är bakgrunden sparkrav.

Förslaget innebär att eleverna ska få mer än en lärare i klasserna; i de flesta fall två men det kan också bli tre olika med olika ämneskompetens. Föräldrarådet vid Skärhamns skola konstaterar att man inte fått del av några analyser om varför man gör så här och menar att erfarenheten av ett system med ämneslärare från andra skolor inte är positiva. Det handlar främst om en otrygghet för barnen, framför allt på lågstadiet.

Föräldrarådet konstaterar också att personalen är mycket tveksam till att införa systemet och att skolan i Skärhamn ska spara 300 000 kronor. Rådet undrar varför man inte kan använda en del av det statsbidrag på 1,4 miljoner som skolan fått för att undvika flerlärarsystem i klasserna.

Utbildningsnämndens ordförande Gunnemar Olsson (L) säger att bakgrunden är att Skärhamns och Rönnängs skolor inte genomförde de sparkrav som skulle göras under 2020 och att man nu har underskott på cirka 100 000 kronor per månad under årets tre första månader.

– Det finns nu för många klasser i förhållande till antalet lärare och det finns ett behov av att ändra timplanen. Dessutom ska man sätta betyg i sexan och då måste det göras av behöriga lärare.

Gunnemar Olsson säger att det handlar om max två lärare per klass, i något fall tre. Enligt honom är man i förskolan van vid mer personal – och då borde det fungera med ett par lärare i klasserna också i skolan. Han medger dock att personalen inte är helt med på förslaget.