Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Johan Boström, Robert Olsson, Malin Landén Freij och Linn Leidersdorff har alla barn på Skärhamns skola och är engagerade i föräldrarådet. Det är mycket kritiska till bristen på dialog inför kommande organisationsförändringar på skolan. Bild: Mattias Modéen
Johan Boström, Robert Olsson, Malin Landén Freij och Linn Leidersdorff har alla barn på Skärhamns skola och är engagerade i föräldrarådet. Det är mycket kritiska till bristen på dialog inför kommande organisationsförändringar på skolan. Bild: Mattias Modéen

Föräldrar i Skärhamn rasar mot förändringar i skolan

Skärhamns skola ska omorganiseras och får ämneslärare redan från lågstadiet från och med i höst. Föräldrar riktar nu svidande kritik mot att man inte fått vara med på förändringsresan och bristen på dialog. Kritiken mot skolans rektor är stenhård.

– Det står klart och tydligt i skollagen att det ska hållas samråd och informationsplikt när det planeras för stora organisationsförändringar. Vi har gång på gång tryckt på för att få till möten, men rektorn har kört på och ansett det viktigare att göra en omorganisation, än att följa skollagen, menar Robert Olsson, som har barn både på låg- och mellanstadiet i Skärhamns skola och är engagerad i föräldrarådet.

Det föräldrarådet saknar är dialog och inflytande.

Ingen vilja att kommunicera

– Det har inte funnits någon vilja att kommunicera överhuvudtaget. Inte en enda gång har föräldrarådet kallats till något möte inför de här förändringarna. Det är rektorn som är ansvarig att kalla till möten och informera, men det är vi själva som har initierat till de enstaka möten som varit och då har det i princip redan varit klart med förändringarna, säger Malin Landén Freij.

Johan Boström fortsätter.

– Var finns beslutsunderlagen? Var är risk- och konsekvensanalyserna? Vilka konsekvenser blir det med förändringarna? Hur blir det med tryggheten och studieron i skolan? Finns det några exempel på hur sådana här förändringar fungerat i andra skolor? Flera lärare står inte bakom de förändringar som ska göras och vi har inte sett några risk- och konsekvensbeskrivningar överhuvudtaget om vad detta innebär ur barnens perspektiv. Man genomför de här förändringarna på bristande underlag och utan att veta vilka konsekvenser det får för barnen.

LÄS MER: Rektorn: ”Eleverna får mer kvalificerad undervisning”

Svårt få ut handlingar

Robert Olsson exemplifierar med vad han menar är skolledningens ovilja att kommunicera.

– Ta en sådan sak som att vi begärde ut allmänna handlingar. Sådant ska lämnas ut skyndsamt. Det tog åtta dagar innan kommunen lämnade ut någon handling överhuvudtaget och då fick vi ut ett papper med en så kallad ”riskanalys”. Den handlade om lärarnas arbetsmiljö. Vi har inte fått ta del av någon konsekvensanalys alls utifrån barnens perspektiv och då är barnkonventionen en lag sedan förra året. Det har varit omöjligt att ha en kommunikation med de som är ansvariga för skolans verksamhet.

En ytterligare aspekt som späder på kritiken mot rektorn är enligt föräldrarådet att personal på skolan uppmanats att inte samtala med vårdnadshavare om den nya organisationen.

– Skolan är en offentlig förvaltning och lärare har yttrandefrihet. Den ska stå över lojalitetsplikten. Nu har två mycket erfarna lärare valt att sluta och flera andra har sökt tjänster på andra skolor utanför kommunen. Hur kommer bemanningen på skolan att se ut i höst? Kommer det överhuvudtaget att finnas tillräckligt med lärare?

LÄS MER: Besparingarna ett krav från skolledningen

Besparingskrav

Bakgrunden till förändringarna på Skärhamns skola är i första hand besparingskrav. Med dagens bemanning går skolan back med omkring en miljon kronor varje läsår. För att lösa det ska två lärartjänster bort. Istället för sex lärare vardera på mellanstadiet och lågstadiet, blir det fem lärare per stadie. Klasslärare försvinner och istället blir det två, eller i vissa fall tre lärare, per klass med olika ämneskompetens.

– Vi har inte tagit ställning till omorganiseringen i sig. Det går helt enkelt inte att göra det, eftersom det inte finns några konsekvensanalyser, säger Robert Olsson.

– Det vi saknar är en kommunikation, där vi kan ha en dialog, få del av konsekvensanalyser som sätter barns perspektiv främst och inflytande i besluten. Sådana här stora förändringar tycker vi ska göras i lugn takt och med mycket information från skolledningen. Nu har inte ens lärarna fått uttrycka sina åsikter. Den här situationen har hanterats på ett helt oacceptabelt sätt, säger en besviken Robert Olsson.

– Det man också undrar är kommunen står får den här typen av ledarskap? Tycker man det är okej att nonchalera både pedagoger och föräldrar och ta beslut på bristfälliga underlag?