Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skulpturparken vid Pilane lyfts fram som en viktig anledning till att besöka Tjörn. Bild: Arkivbild
Skulpturparken vid Pilane lyfts fram som en viktig anledning till att besöka Tjörn. Bild: Arkivbild

Så ska besöksnäringen på Tjörn få ett lyft

Besöksnäringen på Tjörn ska få ett nytt lyft. Detta genom att marknadsföra Tjörn som The Island of art.

Projektet, som i första hand är ett samarbete mellan Tjörns kommun, Turistrådet Västsverige och Södra Bohuslän Turism, lyfter fram de tre stora dragplåstren: Akvarellmuseet, skulpturparken vid Pilane och Pater Noster, ett hem vid horisonten - som särskilt betydelsefulla för att locka fler besökare till Tjörn.

Paketlösningar

– Med de här tre enheterna som grund och med naturen och kulturen i fokus har södra Bohuslän Turism tagit fram paketlösningar ihop med lokala restauranger för att på så sätt ha färdiga paket för besökare. Det finns även verksamheter som hyr ut kajaker och cyklar som är påkopplade i detta, säger Benita Nilsson (L), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Hon fortsätter.

– På detta har även Turistrådet satsat 100 000 kronor på marknadsföring.

Även västra Götalandsregionen står bakom idén.

– Vi hade ett möte i kulturnämnden tidigare i sommar. Där var alla kommuner i Göteborgsregionen med och man tyckte att det här var en idé värd att satsa på. Turistrådet har dessutom sedan tidigare uttryckt att man vill att Västra Götalandsregionen ska vara den viktigaste regionen att besöka i hela Europa, säger Benita Nilsson.

Projektet presenterades för kultur- och fritidsnämndens politiker för ett par veckor sedan. Benita Nilsson hoppas att det slår väl ut.

– Genom att koppla ihop kulturen och besöksmålen och göra en paketlösning med flera aktörer så hoppas vi att det ska ge effekter även för näringslivet. Det är även ett sätt göra en återstart efter pandemin.

Ersätter svettig konstrunda

Projektet är en vidareutveckling av föregångaren Världens svettigaste konstrunda där Akvarellmuseet, skulpturparken i Pilane och Tjörns triathlon tillsammans utgjorde en stark trio för att locka besökare till Tjörn.