Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det saknas 1,2 kilometer cykelväg för att bättre kunna binda samman Skärhamn med den cykelväg som går mot Kållekärr och sedan vidare mot Höviksnäs och Myggenäs. Bild: Mattias Modéen
Det saknas 1,2 kilometer cykelväg för att bättre kunna binda samman Skärhamn med den cykelväg som går mot Kållekärr och sedan vidare mot Höviksnäs och Myggenäs. Bild: Mattias Modéen

Snart dubbla priset för gång- och cykelväg på Tjörn

Det skulle kosta max 8 miljoner kronor. Nu är prislappen 13 miljoner. Och det är inte ens säkert att det stannar där för den drygt 1 kilometer långa gång- och cykelvägstump som ska binda samman Skärhamn med Kållekärr och Höviksnäs.

Tjörns kommun har tvingats skriva om avtalet med Trafikverket för den 1,2 kilometer långa och 3 meter breda gång- och cykelvägen inte mindre än tre gånger, men ännu syns inte tillstymmelse till någon väg.

– Det är alldeles åt helsicke. Trafikverkets kostnader är alldeles för höga och den tid det tar att utreda det hela är alldeles för långsam, säger Lars Carlsson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Gång- och cykelvägen ska gå väg 721 med planerad sträckning från Industrivägen längs med Storgatan österut fram till den befintliga gång- och cykelvägen vid rondellen där väg 721 och väg 723 möts.

Det första avtalet mellan Tjörns kommun och Trafikverket skrevs i april 2016. Då var prislappen 8 miljoner kronor och gång- och cykelvägen skulle vara klar senast i december 2020. Tjörns kommun skulle stå för alla kostnader att bygga vägen; produktionskostnader, projekteringskostnader samt Trafikverkets interna kostnader.

Dock lämnades en möjlighet för kommunen att kunna ansöka om medfinansiering inför den kommande cykelplan som planeras i regionen. Det gäller fortfarande.

– Trafikverket ska försöka få med den här gång- och cykelvägen i samband med andra liknande arbeten i regionen och göra en gemensam upphandling kring det, säger Lars Carlsson.

Sedan avtalet skrevs har det förhandlats om vid tre tillfällen. I juni 2017 gjordes ett tillägg att kostnaden skulle kunna öka med 10 procent, i maj 2020 beräknades projektet gå loss på drygt 11,2 miljoner kronor och när avtalet nu skrivits om igen beräknas kostnaderna uppgå till 13 miljoner kronor.

Bedömningen är enligt avtalet dock bara preliminär och de faktiska kostnaderna kan därför komma att öka ytterligare.

– De senaste kostnaderna som lagts in är kostnader för inlösen av mark. Det hade Trafikverket inte tagit med tidigare, säger Lars Carlsson.

Är markfrågorna kring cykelvägen helt klara?

– Nej, det är inte helt klart. Det går att överklaga och processen kan dra ut på tiden, men prismässigt ska det inte kunna komma så mycket mer nu, säger Lars Carlsson.

Rikard Larsson (S), säger att det är olyckligt att det dragit ut flera år med gång- och cykelvägen.

– Det är Trafikverket som har segat på med det här, men nu verkar det som att det i alla fall är på gång den här gången, men hur lång tid det sedan tar att bygga vägen när man väl kommit igång det vet inte jag.

Preliminär byggstart är satt till 2022.