Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hakefjordsfärjan för liten när regionen byter ut ambulansflottan. Bild: Bengtåke Carlson
Hakefjordsfärjan för liten när regionen byter ut ambulansflottan. Bild: Bengtåke Carlson

Den här artikeln kan bara du som prenumererar läsa.

Snart kan ingen ambulans nå skärgårdsöarna – krav ställs på ny färja

I sommar tar regionen de mindre ambulanserna ur drift. Det innebär att skärgårdsfärjan med persontrafik till Åstol och Dyrön inte längre kan ta någon ambulans ombord. Nu kräver öbor en ny färja.

Frågan om en ny ändamålsenlig färja ut till Åstol och Stora Dyrön har lyfts flera gånger av boende på öarna. Men det är inget som prioriterats bland beslutsfattarna.

– Frågan har kommit upp till diskussion, men något mer än så har det inte blivit. Vi har försökt att trycka på politiken på olika sätt, säger Margareta Bohlin, ordförande i Åstols samhällsförening.

Nu ställs frågan på sin spets när de mindre ambulanser som regionen tillhandahåller tas ur drift i sommar.

– De nyare ambulanserna är större och kan inte köra ombord på färjan som går från Rönnäng och ut mot Tjörnekalv, Åstol och Stora Dyrön, säger Margareta Bohlin.

Läs mer: Ingen lösning klar för sjukvården till öarna.

Läs mer: Ny färja tidigast 2024.

Läs mer: Tjörn vill inte betala för en ny färja.

Helt avgörande

Möjligheten att kunna köra ombord en ambulans är avgörande för att sjukvården på öarna ska fungera.

– Färjan är vår livlina, säger Leif Göbel, ordförande i Stora Dyröns samfällighetsförening.

Han fortsätter.

– Vi har samma problematik som man har på Åstol med att färre bor här året runt, men vi har samtidigt väldigt många delårsboende. När vår nuvarande färja, Hakefjord, kom i drift i slutet av 1990-talet var kravet att den skulle kunna ta en ambulans ombord. Sedan dess har ambulanserna blivit större och större i de upphandlingar som gjorts och efter den senaste upphandlingen av ambulanser ryms inte ambulansen längre ombord på färjan och den mindre som är i Kållekärr och som används ut mot öarna ska utmönstras under sommaren.

Problematiken med ambulanser som inte kan ta sig ombord har kommit i öppen dager även tidigare i samband med att Hakefjordsfärjan varit inne för service och ersättningsfärjan Tjörn tillfälligt trafikerat sträckan mellan Rönnäng och Åstol/Stora Dyrön.

LÄS MER: Risk för köer när reservfärja tas ur bruk

Hakefjordsfärjan och den mindre ersättningsfärjan Tjörn, som inte heller den kan någon ambulans ombord. Bild: Lasse Andrée
Hakefjordsfärjan och den mindre ersättningsfärjan Tjörn, som inte heller den kan någon ambulans ombord. Bild: Lasse Andrée

Säkerhetsmässigt illa

Tjörnfärjan är 60 år gammal och klarar inte att ta några fordon alls ombord, än mindre en ambulans oavsett storlek.

– Patientsäkerhetsmässigt är det illa redan idag. Det har hänt att någon som blivit sjuk fått ligga ute på färjan på en bår under öppen himmel. Tjörnfärjan är inte alls anpassningsbar för dagens behov och den är heller inte anpassad efter färjelägena och det är svårt att ta sig av och på färjan utan hjälp, säger Margareta Bohlin.

Margareta Bohlin är ordförande i Åstols samhällsförening.
Margareta Bohlin, ordförande i Åstols samhällsförening. Bild: Johan Wingborg

Utöver att ambulansen ska kunna ta sig ombord på färjan för att ge sjukvård är färjeförbindelsen livsavgörande även för öns företag och godshantering ut till befolkningen.

– Godshanteringen är omfattande och den blir bara större och större. Det är precis lika viktigt att befolkningen kan bygga till sina hus och att företagen, affärerna och invånarna får sina leveranser. Därför behövs också en större färja, säger Leif Göbel.

Leif Göbel, ordförande i Stora Dyröns samhällsförening.
Leif Göbel, ordförande i Stora Dyröns samhällsförening. Bild: Privat

Levande skärgård

För att sätta frågan i ett större perspektiv lyfter öns samhällsföreningar in Agenda 2030-aspekten i den skrivelse som man skickat till Tjörns kommun, regionen och Västtrafik.

Såväl Tjörns kommun som Västra Götalandsregionen har skrivit under Agenda 2030-programmet i sina utvecklingsplaner för de kommande tio åren.

– Det handlar om sociala och mänskliga rättigheter och projekt med levande skärgårdar och levande landsbygd. Det har både VGR och kommunen ställt sig bakom. Om ambulansen inte får plats på färjan anser vi att man inte följer Agenda 2030. Vi måste se till att skapa förutsättningar så att folk kan bo kvar och att företagen kan vara kvar. Förlorar vi dem, så förlorar vi turister och då förlorar både kommunen och regionen sina inkomster, säger Margareta Bohlin.

Helikopter eller båt?

Hur sjukvården ska hanteras efter sommaren är en fråga som fortfarande inte är löst, trots att det bara återstår några månader innan den mindre ambulansen tas ur drift, enligt Margareta Bohlin och Leif Göbel.

– Tänker man sig att använda ambulanshelikopter de gånger någon blir sjuk så blir det väldigt dyrt, säger Margareta Bohlin.