Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tjörns kommunalråd Martin Johansen, L, anser att det är regionens ansvar att ordna med en ny ändamålsenlig färja eftersom regionen numera ansvarar för kollektivtrafiken. Bild: Arkivbild
Tjörns kommunalråd Martin Johansen, L, anser att det är regionens ansvar att ordna med en ny ändamålsenlig färja eftersom regionen numera ansvarar för kollektivtrafiken. Bild: Arkivbild

Den här artikeln kan bara du som prenumererar läsa.

Tjörn vill inte betala för en ny färja

Flera aktörer är inblandade i färjetrafiken ut mot Åstol och Stora Dyrön. Men vem ska egentligen betala för en ny färja?

Tjörns kommunalråd Martin Johansen (L), menar att det åligger regionen.

– Vi fick Hakefjordsfärjan som en gåva från staten 1998, men det var på den tiden kommunen var ansvarig för kollektivtrafiken, säger han.

Regionens ansvar

Sedan dess har ansvaret för kollektivtrafiken lagts över på regionen och det har även gjorts en skatteväxling så att regionen sköter allt kring kollektivtrafiken, även om Tjörns kommun fortsatt äger Hakefjordsfärjan.

– Eftersom regionen numera sköter både kollektivtrafiken och ambulansverksamheten och har skatteintäkterna för de här verksamheterna faller det på regionen att se till att de här fungerar. Vi kommer att föra fram de synpunkter som finns i skrivelsen från öarna i våra samtal med regionen och Västtrafik och försöka få med så mycket som möjligt av kraven. Förbindelselänken ut till öarna är helt avgörande för att livet på öarna ska fungera, säger Martin Johansen.

Läs mer: Ny färja tidigast 2024.

Läs mer: Snart kan ingen ambulans nå skärgårdsöarna.

Läs mer: Ingen lösning klar för sjukvården till öarna.

Avtal till 2024

Den senaste upphandlingen som Västtrafik gjorde av persontrafiken mellan Rönnäng och skärgårdsöarna vanns av det kommunala bolaget Tjörns hamnar AB. Avtalet löper ut 2024.

Bo Bertelsen, ordförande i Tjörns hamnbolag, menar att frågan om en ny färja borde ha varit löst för länge sedan. Bild: Bengtåke Carlsson
Bo Bertelsen, ordförande i Tjörns hamnbolag, menar att frågan om en ny färja borde ha varit löst för länge sedan. Bild: Bengtåke Carlsson

Bråttom att lösa

Bo Bertelsen är moderat ordförande i Tjörns hamnar.

– Det behövs definitivt en ny färja och jag tycker att det är ganska bråttom att lösa den här saken. Jag tycker att den här frågan med färjan skulle ha varit löst för längesedan.

Om Tjörns hamnar ska fortsätta att driva persontrafiken med färja ut till öarna efter att nuvarande avtal går ut är oklart även av ytterligare ett skäl.

Tjörns kommunledning ser just nu över den kommunala organisationen med bolag och det är oklart om Tjörns hamnar kommer att leva vidare i sin nuvarande form.

– Vår ambition är att bolaget ska leva kvar, men Tjörns kommun måste bestämma sig för vad man vill med bolaget och därmed också vad man vill med trafiken. Men oavsett det, ska det göras en ny upphandling av persontrafiken, säger Bo Bertelsen.

Han uppskattar kostnaden för en ny färja till uppemot 60 miljoner kronor.

Behövs det en helt ny färja, eller kan man tänka sig att köra trafiken med en bättre begagnad färja om den klarar att ta ombord en ambulans?

– Det är inte Tjörns hamnar som har ansvaret för den frågan, men visst, kan man hitta en bättre begagnad färja någonstans så varför inte. Men det känns som en utopi med en sådan lösning, det finns inte så många begagnade färjor som klarar dagens krav.