Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den 19-årige Orustföraren Filip Martinsson hemma i Burås mellan Varekil och Svanesund på Orust med bilen som han ämnar tävla med under 2021. Premiärtävlingen sker i Höljes 13-16 maj. Bild: Tony Balogh
Den 19-årige Orustföraren Filip Martinsson hemma i Burås mellan Varekil och Svanesund på Orust med bilen som han ämnar tävla med under 2021. Premiärtävlingen sker i Höljes 13-16 maj. Bild: Tony Balogh

Den här artikeln kan bara du som prenumererar läsa.

Försvarar hellre än jagar guld

Bråda dagar med träningshelger och framför allt att skruva klart på tävlingsbilen inför säsongspremiären i rallycross i mitten av maj.
På vägen har den 19-årige Orustföraren och regerande svenske juniormästaren Filip Martinsson bestämt sig för vilken klass han ska köra i under 2021.

Under lördagen befann Filip tillsammans med sin pappa och mekaniker Stefan sig i Arvika för att under några timmar träningsköra.

– Man betalar en träningsavgift och får köra så mycket man vill från klockan elva till fyra på eftermiddagen. Det var en öppen träning, så det var cirka tio andra förare där, säger Filip.

Teoretiskt skulle det kunna vara konkurrenter på plats och teoretiskt skulle man kunna spana in vad som är nytt på andras fordon. Men så var det inte den här gången.

– Man vill ju inte berätta så mycket om vilka grejer man håller på med utan vill hålla det så hemligt som möjligt.

Bygga försprång

Det handlar om att bygga ett försprång inför säsongsstarten.

– Gör man en förändring på bilen vill man hålla den idén hemlig så länge som möjligt.

Kan du ge ett exempel?

– Man kan till exempel uppgradera fjädring. Det gjorde vi inför sista deltävlingen 2020, säger Filip.

– Man kan också testa andra utväxlingar på bakaxeln för att få växlarna på ett annat sätt. Vi har inte samma sorts växlingar som i vägbilar, säger han.

– Vi har en bra bil men lite småpill har man försökt hitta. Vi har en rätt maxad motor. Vi har också hjälp av en motortrimmare från Mantorp. Han har hittat lite till och det är vi glada för!

På lördagens träning noterades tiderna och jämfördes med 2002. Resultat: det ser väldigt lovande ut.

– Det går kanske inte att jämför helt men utifrån de tiderna var vi snabbare än i SM-finalen förra året.

Upptäcka farten

Lördagens träning var den andra för säsongen. Förrförra helgen körde Filip på Fagerfjäll på Tjörn.

– Efter en vintervila är det viktigt att få komma igång och upptäcka farten igen. När man avslutar en säsong är man rätt van vid farterna, men nu känns det som att man sätter sig i ett riktigt monster, säger han.

Filip i aktion under en SM-deltävling säsongen 2020 och som ledde till ett SM-guld i juniorklassen i rallycross. Bild: Magnus Andersson
Filip i aktion under en SM-deltävling säsongen 2020 och som ledde till ett SM-guld i juniorklassen i rallycross. Bild: Magnus Andersson

– Man kommer ikapp det ganska fort men det känns i kroppen att det är något helt annat att köra än på landsväg med en vanlig personbil. Det blir helt andra känslor i kroppen!

Lika tufft igen

Filip Martinsson bor hemma hos mamma och pappa i Burås mellan Varekil och Svanesund på Orust. När han inte skruvar på sin bil arbetar han på pappas företag.

Han är den tidigare framgångsrike gocartföraren som även blivit en vinnare i rallycross. Under pandemiåret 2020 vann han sin klass och är därmed regerande svensk mästare.

Som sådan kunde han inför den här säsongen antingen fortsätta köra kvar ett år till i juniorklassen eller ta steget upp i seniorklassen. Det blev det förstnämnda.

Hur kom ni fram till det?

– Det är min sista säsong som junior. Vi försvarar hellre än jagar SM-guld, säger Filip om den klass där cirka 20 förare ställer upp.

– Det blir ett bra startfält. Som junior vill man ha duktiga juniorer. Annars utvecklas man inte. Och i år anser vi att det är konkurrenskraftigt. Vi räknar med att det blir lika tufft som förra året.

Du lägger många timmar på rallycross. Vad får du ut i den andra änden?

– Det är när man väl står där på startplattan och får köra. Det är då det är kul och man tycker att det är värt det! Och jag åker aldrig till en tävling för att bli tvåa utan jag åker för segern.

SM-kalender 2021

Så här kommer Filip Martinsson att köra under säsongen 2021.

13-16 maj: Premiär i Höljes för deltävling 1 och 2.

12-13 juni: Deltävling 3 och 4 i Piteå.

24-25 juli: Deltävling 5 och 6 i Västerås.

13-15 augusti: Superfinal i Arvika för alla svenska klasser.