Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Stenungsunds lag fångat från ovan i samband med finalseglingarna i Champions League hösten 2020 i vattnen utanför Porto Cervo på Sardinien. Bild: Sailing Energy
Stenungsunds lag fångat från ovan i samband med finalseglingarna i Champions League hösten 2020 i vattnen utanför Porto Cervo på Sardinien. Bild: Sailing Energy

Den här artikeln kan bara du som prenumererar läsa.

Hoppas på allsvensk start

Minst två tjejer eller killar i besättningen samt en junior. Det är några av nyheterna i årets upplaga av allsvenskan i segling där Stenungsund är ett av de 18 lagen. Frågan är bara hur många av de fyra deltävlingarna som blir av.

Att Stenungsunds Segelsällskap skulle anmäla ett lag till allsvenskan var ”ett enkelt beslut” men det fanns en del att reda ut.

– Anmälningsavgiften hade höjts för i år. Det var en del frågor kring det för att få ihop det ekonomiskt, säger Clara Svensdotter som fungerar som lagkapten och huvudansvarig för StSS lag.

– Reglerna har också ändrats. Nu är det krav på minst två tjejer eller minst två killar ombord plus en junior. Tidigare var det minst en tjej och minst en kille, säger hon.

– Vi var tvungna att kolla så att vi fick ihop det efter de nya riktlinjerna. Jag tror att det är 18 som har anmält intresse att vara med i vårt lag, men det kan ändras under säsongen eftersom vi inte riktigt vet vilka deltävlingar som blir av.

Fyra kanske blir två

Deltävlingarna, ja.

Allsvenskan 2019, då StSS kom på en fjärde plats, kunde genomföras i sin helhet medan upplagan 2020 blev halverad på grund av pandemin.

– Det blev bara två deltävlingar, säger Clara.

De nuvarande restriktionerna kring pandemin gäller till och med måndagen den 17 maj. Den första deltävlingen är tänkt att hållas i Skanör den 21-23 maj.

– Det är en i mitten på juni (Långedrag 18-20 juni) och så är det två på sensommaren/hösten (Örnsköldsvik 20-22 augusti respektive Västerås 10-12 september).

En bild från en allsvensk segling 2019. I Stenungsunds båt syns från vänster Sven Johansson, Peter Amundin, Cajsa Svensdotter och Clara Svensdotter. Bild: Daniel Stenholm
En bild från en allsvensk segling 2019. I Stenungsunds båt syns från vänster Sven Johansson, Peter Amundin, Cajsa Svensdotter och Clara Svensdotter. Bild: Daniel Stenholm

Ska man gå efter hur det såg ut förra året ställdes de två första seglingarna in. Det är med andra ord oklart om Skanör och kanske också Långedrag verkligen blir av.

– Jag tror att Svenska Seglarförbundet kommer att vänta så länge som möjligt med att ta ett beslut.

Bättre med fler

Den goda placeringen i allsvenskan gjorde att StSS fick kvalsegla i Champions League. Där tog man sig till finalen i Porto Cervo på Sardinien.

Till årets upplaga får fyra lag försvara Sveriges färger varav tre hör hemma på Västkusten. Allsvenskan blev ju kort. Därmed blev seglingarna, för att låna Claras beskrivning, inte särskilt rafflande

Är ni ett lag som mår bäst av att man genomför så många seglingar som möjligt?

– Jag tror det! Det beror lite på hur man har valt att planera. Vi försöker ha en bredd för att få in nya seglare, säger Clara.

– Då är det kanske otur om det är många nya på de seglingar som blir kvar medan de deltävlingar med mer erfarna lag kanske kanske blir inställda. Generellt sett tror jag det är bra för mindre klubbar att få fler delseglingar, säger hon.

– Varje tävling är ju också en form av träning. Man utvecklas under säsongen. Därför tror jag att vi hade gynnats av fler deltävlingar.

Hyr in sig på båtar

Möjligheterna att träna har funnits.

– Man kan hyra hos de klubbar som har de allsvenska båtarna (J70). De delägs av klubbarna tillsammans med förbundet, säger Clara.

– GKSS (i Göteborg) har båt och Hjuviks Segelsällskap har båt plus att det finns hos Sotefjorden, säger hon.

– Det hade ju varit jättebra om vi kunde ha egen båt i klubben, både för allsvenskan och för de yngre seglarna.

Att köpa in en helt ny båt kostar dock åtskilliga hundra tusen kronor. Det är inget som föreningen kan lösa i brådrasket.