Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Tack för att du läser Lokaltidningen STO

På drift(ing) mot SM-guld

Han beskriver sin motorsport som ”konståkning med bil” och siktar på att den här säsongen kunna titulera sig som svensk mästare i drifting. Men för Orustbon Mikael Johansson finns det ett pris att betala i form av brända däck. Närmare bestämt 28 stycken.

I drifting är detta en oundviklig konsekvens med tanke på hur sporten fungerar.

– Det kommer ju sig av att däcken spinner när vi kör. Men ibland är det blött. Då ryker det inte alls, säger Mikael.

På en deltävling kör han slut på många däck. Som i helgen på Mantorp Park mellan Mjölby och Linköping.

– Då gick det 28 däck.

Vad kostar ett däck?

– Det kostar dryga 600 kronor styck. Det är den dyra utgiften, men jag har en del sponsring. Det går åt mellan 20 och 30 däck per tävling.

Konståkning på asfalt

Mikael har sina rötter i Svanesund men är bosatt i Henån på Orust. Till vardags arbetar han som lastbilsmekaniker på ett mindre familjeföretag i Uddevalla.

Bland ett flertal olika motorsporter kör Mikael i den disciplin som kallas för drifting. För en utomstående och oinitierad ser det ut som en närmast ändlös räcka av sladdande, men det är mer sofistikerat än så.

– Hur ska man beskriva det? Tja, det är som konståkning med bil, säger Mikael.

– Det är två bilar som kör samtidigt. Den som är chasebil – den som ligger bakom – ska ”spegla” bilen som ligger framför, säger han.

– Man ska ligga så nära som möjligt och kunna byta mellan att svänga vänster eller höger, så att det ser så lika ut som möjligt. Den som ligger först ska göra en så chase-bar repa som möjligt.

För Mikael och hans team med mekaniker – i helgen vare det Andreas Gustafsson, Alexander Lindström och Kim Andersson – gick det så pass bra att han vann den första deltävlingen av totalt fem.

Tjusad av hastigheten

Mikael har med sig intresset för motorsport sedan barnsben med bland annat rallycross och motocross.

– Men jag fastnade just för den här sporten för att min kusin Christian Erlandsson körde på Rudskogen (i Norge) för mer än tio år sedan. Jag tänkte att ”det här ser kul ut!”

Vad var det du fastnade för?

– Farten! Att det gick så himla fort! Och att man i den hastigheten ska ligga så nära andra bilar och göra det så kontrollerat som möjligt. Det tyckte jag var tjusningen.

Vinnare av SM och NM

2016 blev han svensk mästare. Året därpå nordisk mästare. Och ja, drifting är lika stort i de övriga nordiska länderna som i Sverige.

– 2017 kom jag fyra i SM tre poäng från att komma trea, säger han.

2018 byggde han en ny bil men körde sönder två motorer ganska tidigt. Han hade inte ekonomi att fullfölja och tog därför en paus. 2019 tävlade han i Europa. Förra året körde han GDS (Gatebil Drift Series).

SM-serien i drifting fortsätter med deltävlingar i Sundsvall, Hultsfred och Lidköping med avslutning i Linköping den 3-4 september.

– Jag siktar på en pallplats men framför allt vill jag vinna serien. Men i år är det väldigt tufft år med många bra förare. Det är väldigt jämnt.